check
מרק שטיינר ז״ל (1942-2020) | החוג לפילוסופיה

מרק שטיינר ז״ל (1942-2020)

פרופ' מרק שטיינר נולד בניו-יורק בשנת 1942. הוא למד תואר ראשון באוניברסיטת קולומביה ואת הדוקטורט בפילוסופיה של המתמטיקה כתב באוניברסיטת פרינסטון. עם קבלת הדוקטורט ב-1972 החל ללמד באוניברסיטת קולומביה, אך 5 שנים מאוחר יותר עלה לארץ והצטרף לסגל של החוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית, שם לימד גם אחרי יציאתו לגמלאות כפרופסור מן המניין בשנת 2010. הוא היה ראש החוג לפילוסופיה (במשך 7 שנים) וערך את כתב העת "עיון" מ-2007 ועד מותו. מרק לימד גם באוניברסיטאות בחו"ל. ב-2013 הוא לימד קורס על ויטגנשטיין באוניברסיטתSun Yat-Sen  בגוואנדג'ו, סין.  

תחום התמחותו המרכזי של מרק הוא הפילוסופיה של המתמטיקה. בתחום זה שבו היה אחד החוקרים המובילים בעולם, הוא פרסם שני ספרים (אחד על הידיעה המתמטית והשני על יישום המתמטיקה) וכן מאמרים שרבים מהם התפרסמו בכתבי העת המובילים בעולם כמו ה-Journal of Philosophy ו-Nous. שתי התרומות המרכזיות של מרק היו לסוגיה של היישום של המתמטיקה ולהבנת המושג של הסבר מתמטי. מרק היה הראשון שהציע ניתוח פילוסופי מקיף לסוגיה של יישום המתמטיקה. לגבי הסבר במתמטיקה הוא הציע דין וחשבון להבחנה בין הוכחה שאינה מסבירה ובין הוכחה מסבירה, דין וחשבון שנותר עד היום אבן יסוד של התחום. 

 לצד תרומות מרכזיות אלו מרק עסק גם בנושאים אחרים. הוא עסק בתנועת המוסר ביהדות (הרב ישראל סלנטר), זרם שאליו הוא הרגיש קרוב במיוחד, הוא תרגם שלושה מספריו של ראובן אגושביץ (פילוסוף אוטודידקט שחי בניו-יורק)  מאידיש לאנגלית, היה העורך המדעי של התרגום החדש לספרו של דיוויד יום "מסכת על טבע האדם". בשנים האחרונות מחקרו התמקד ב"מורה נבוכים" לרמב"ם.

מעבר ליכולותיו האקדמיות והאינטלקטואליות המרשימות היו למרק הרבה מידות טובות. מרק היה אדם צנוע וסובלני ובעל חוש הומור נפלא, תכונות מהן נהנו עמיתיו ותלמידיו הרבים. מרק יחסר לנו מאוד.   

יהי זכרו ברוך  

 

 

mark

הרצאתו של מאיר בוזגלו וקישורים נוספים לזכרו של מרק ז"ל

 

עמיתים\ות וסטודנטים\ות מספרים\ות

דן ברא"ז

לא הרבה פילוסופים מצליחים לפרסם מאמר פורץ דרך. כזה שמתחיל דיון חדש, ומהרגע שהמאמר יצא לעולם הדיון מתמשך לו לאורך שנים. מאמר של שטיינר על הסברים במתמטיקה שפורסם ב1978 היה כזה. הנה הרעיון הבסיסי: יש שני סוגים של הוכחות במתמטיקה. יש הוכחות שרק מוכיחות שטענה מתמטית כלשהי (נגיד, משפט פיתגורס) אמתית, אבל אחרי שעוברים על ההוכחה אנחנו עדיין לא מבינים *למה* הטענה אמתית. ויש הוכחות שהן לא רק הוכחות, אלא הסברים. אחרי שאנחנו עוברים על הוכחות מהסוג השני, אנחנו מבינים למה הטענה המתמטית נכונה. אם ההבחנה הזו נכונה, השאלה שעולה היא מה מבחין בין הוכחה כזו להוכחה כזו? לשטיינר הייתה הצעה.

אביב קרן

Mark was a huge figure on "the applicability of mathematics", which wasn't really my thing. But his refined attention to the way mathematics is used, revealed to me a whole new world of richness, within the seemingly "elementary" mathematics of numbers - their addition and multiplication. My cognitive account of his view on that became the center piece of my PhD, which was reformed to revolve around it (even helping me make progress after getting stuck for years on my cognitive account of Russell's paradox, which I still haven't fully cracked).

שלמה דנצינגר

הקורס האחרון שפרופ' מרק שטיינר העביר כפרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית לפני יציאתו לגמלאות היה "ויטגנשטיין: חקירות פילוסופיות" (סמסטר א, 2009-2010). האירוניה הויטגנשטיינית יחד עם חוש ההומור של "פרופסור" - כך ביקש פרופ' שטיינר שנפנה אליו - היה שילוב מנצח, והקורס היה נהדר (סיכמתי הכל, מי שרוצה עותק שיכתוב בפרטי).

נועם אורן

לא הייתי מאוד קרוב לפרופ' שטיינר ולא למדתי אצלו המון קורסים. אבל בקורס שלמדתי אצלו התחלתי להתעסק בכל מה שקשור לשפה דתית (הנושא של התזה שלי) ואצלו כתבתי את העבודה הראשונה שלי בנושא. בנוסף, אצלו העמקתי, לראשונה, בהגותו ויטגנשטיין המאוחר ונאלצתי )לשמחתי( לקרוא לעומק את כל ספרו 'חקירות פילוסופיות'. לכן, אני חב לפרופ' שטיינר המון שכן הוא זה שחשף והרחיב את עולמי בכל הנוגע לתחום העניין המרכזי שלי. אני מצרף מספר סיפורים קצרים אשר מעידים, לפחות למיטב ידיעתי, על אופיו:

ליאור הולצר

אתמול בבוקר נפטר בשיבה טובה ממחלת הקורונה איש מאוד חכם, פרופסור לפילוסופיה של המתמטיקה ושל המדעים - מרק שטיינר. זכיתי ללמוד אצלו מספר שנים כחלק מלימודי התואר השני שלי במחשבת ישראל ופילוסופיה באוניברסיטה העברית. זכור לי שהיינו יושבים ומתדיינים שעות כל גבי שעות על החשיבות להמציא מערכת סמלים משותפת לכל בני האדם כדרך לעבור את המחיצות התרבותיות בין חברה לחברה ולהגיע לשפה בינלאומית שווה לכולם - היא שפת המתמטיקה.

אלי בנימין ישראל

עטתי על ההזדמנות הראשונה שהייתה לי ללמוד אצל שטיינר. השמועות סביב שמו עשו אותו לדמות נהדרת עוד לפני שהספקתי להכירו: האיש שהעביר כבר הרצאה לכיתה ריקה כי לכך התחייב, על תכנית הטלויזיה שהזמינו אותו לקחת בה חלק ולנתח לוגית נאומים של פוליטיקאים, ועוד.

בשיעור הראשון היו כשלושים תלמידים, בשני - עשרים, ולבסוף נשארנו כשנים עשר עד סוף הסמסטר. הנשירה הייתה בעיקר כי שטיינר לא בא בשביל למלא לסטודנטים עוד חלון במערכת - שטיינר בא כדי לקרוא ויטגנשטיין, ומי שרוצה לקרוא באמת, שיצטרף. ומי שלא, מוזמן ללכת והכל בסדר. היה משהו מאוד קשה בו ובהוראתו, אך גם כן ומרשים מאוד.

רמי גודוביץ'

היום נפטר ממחלת הקורונה הפילוסוף והמורה הנפלא מרק שטיינר. כמו מאות סטודנטים, הכרתי את מרק לראשונה בקורס הנפלא בפילוסופיה של המדע, קורס בזכותו דורות שלמים של תלמידי פילוסופיה באוניברסיטה העברית מכירים את התחום בצורה רצינית ומעמיקה. כובד הראש של מרק עורר יראת כבוד אולם ההומור הנפלא שלו ריכך את האווירה המאתגרת בשיעורים.
בהמשך, למדתי אצל מרק קורס על דוד יום שהיה הקורס שהשפיע על מחשבתי הפילוסופית יותר מכל קורס אחר.

Eliana Teitlebaum

Yesterday was a very difficult day for me as I got the terrible news that my thesis advisor, Prof. Mark Steiner passed away from the Corona virus. He was for me not only an advisor, but a teacher and role model. I do not have to mention his academic achievements or the ones in Torah learning, they are well known. Rather I want to share my experience as his student.

שלומית ויגודה

למדתי אצל פרופ' שטיינר ז"ל במהלך לימודי התואר השני שלי, והוא אף היה מנחה עבודת המאסטר שלישיטת ההוראה של פרופ' שטיינר הייתה ייחודית. בתחילת השנה, הוא היה מחלק רשימת שאלות לפי סדר השיעורים. בראשית כל שיעור, היה על התלמידים להגיש את התשובה לשאלה (באורך כעמוד) ופרופ' שטיינר היה מחלק בחזרה את התשובות של השבוע הקודם עם הערות וציון. כך למעשה, הכיר פרופ' שטיינר היטב את תלמידיו גם לפני שהגישו לו עבודות סמינריון או רפרט וגם אם הללו לא היו מהמשתתפים הפעילים בשיעור. פרופ' שטיינר היה מתבל את השיעורים שלו בבדיחות רבות.

רפאל קרויזר

פרופסור שטיינר היה דמות של תלמיד חכם ירא שמים ששילב באישיותו ובגאונותו חשיבה ביקורתית חדה ובהירה, יחד עם דבקות שורשית ומיוחדת בשמירת התורה והמצוות.דמותו הייתה נר לרגליי וכן לחבריי החרדים בבואנו בשערי האוניברסיטה העברית בכלל ובחוג לפילוסופיה בפרט. ר' מרק גילם באישיותו אידיאל טיפוס של איש המעלה הבז להבלי העולם ואינו כורע ברך בפני הבעלים המתחלפים. אהבת התורה שלו הייתה מיוחדת במינה והייתה לו הערכה עצומה לתלמידי חכמים, אך

יונתן פיאט

לפני שהתחלתי את הקורס שלמדתי עם מרק, הזהירו אותי שמרק לא כל כך מלמד, אלא בעיקר מספר סיפורים. ואכן, אני חושב שאפשר להגיד במידה גבוהה של ביטחון שבערך חצי מהזמן בכל שיעור עבר בלשמוע סיפורים עם קשר רופף בלבד לחומר של הקורס. מה שאף פעם לא הבנתי זה למה סטודנטים מתלוננים על זה. מרק היה מספר סיפורים מעולה ומצחיק; ואפילו שהעברנו חצי מהזמן בסיפורים,

איתמר וינשטוק-סעדון

לצערי למדתי רק שיעור אחד אצל פרופ' שטיינר - השיעור הראשון שלי היה השיער האחרון אותו העביר לפני שבועיים. השיעור היה מרתק, מחכים (ומשעשע, כדרכו), אבל לא על כך רציתי לספר. בשבוע טרם התקיים השיעור, עברה כל האוניברסיטה להוראה מקוונת. ככל התלמידים הרשומים לקורס, קיבלתי מייל מפרופ' שטיינר, שנכתב בו: "בהתאם להנחיות האוניברסיטה הקורס הזה יעבור ללמידה מרחוק ZOOM. בינתיים איני יודע להפעיל ZOOM אבל מקווה ללמוד... האם מישהו יכול להגיד לי אם קיבלתם את המייל הזה מהMOODLE כי אינני בקי כל כך בMOODLE. במקרה אני עצמי בבידוד עד יום ה הבא.