check
שלמה דנצינגר | החוג לפילוסופיה

שלמה דנצינגר

הקורס האחרון שפרופ' מרק שטיינר העביר כפרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית לפני יציאתו לגמלאות היה "ויטגנשטיין: חקירות פילוסופיות" (סמסטר א, 2009-2010). האירוניה הויטגנשטיינית יחד עם חוש ההומור של "פרופסור" - כך ביקש פרופ' שטיינר שנפנה אליו - היה שילוב מנצח, והקורס היה נהדר (סיכמתי הכל, מי שרוצה עותק שיכתוב בפרטי).

בסוף הקורס, ולאור החיבה של ויטגנשטיין לדימויים מעולם השחמט, תלמידי הקורס קנו לפרופסור מתנה - "שחמט שוֹטים" (במלעיל): ערכת שחמט שהכלים שלה הם צ'ייסרים של ויסקי, כך מי שמפסיד כלי צריך לשתות את תכולתו. למכתב צירפנו שיר שכתבנו (טוב, שכתבתי) [השיר מצורף בסוף העמוד] לכבוד הפרישה, עם ציטוטים מכתבי ויטגנשטיין, רפרנסים לבדיחות של פרופ' שטיינר על גבעת רם וכד', והנחנו על השולחן במשרדו.

כשחזר מחו"ל בפסח באותה שנה, לפני עשור בדיוק, מצא "פרופסור" את השיר והמתנה, וכתב לתלמידי הקורס מכתב תודה מרגש (להלן).

***

לאחר צאתו לגמלאות המשיך פרופ' מרק שטיינר ללמד בהתנדבות בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה, במשך עשור שנים.

היום נפטר פרופ' שטיינר ממחלת הקורונה.

פרופ' שטיינר עסק בחקר הפילוסופיה של המתמטיקה ושל המדע, ובפרט בסיבות ל"יעילות" של המתמטיקה במחקרים בתחום מדעי הטבע (מסתבר שזה לא כזה מובן מאליו, ואם זה כן מובן מאליו זה אומר בעיקר משהו עלינו ועל מה שנחשב בעינינו ל"מובן מאליו"). ערך את המהדורה החדשה של "מסכת על טבע האדם", חיבורו החשוב של הפילוסוף האמפיריציסט והספקן (או: ה"ספקן") דיוויד יוּם. היה עורך כתב העת הפילוסופי "עיון" של האוניברסיטה העברית, ומלבד היותו חוקר פילוסופיה היה תלמיד חכם ובקי בעולם התורה (ידוע לי שהיה שותף לעבודה על תרגום של "איש האמונה הבודד" של הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק).

סיפור (היו לפרופסור הרבה כאלה): פרופ' שטיינר הלך פעם לחתום על איזה חוזה במשרד כלשהו באזור חרדי בירושלים. כשנשאל ע"י המזכירה מהו משלח ידו לצורך מילוי טופס, ענה "חוקר פילוסופיה". המזכירה אמרה "אוקיי, אני כותבת שאתה פילוסוף". נסיונותיו להסביר את ההבדל לא הועילו; וכך, סיפר, "הוכתרתי בתואר פילוסוף, בדיוק כמו אפלטון ואריסטו"...

רצ"ב המכתב שפרופ' שטיינר כתב לנו לפני עשור, עם תובנות על הוראה, עיסוק ברוח, והכרת הטוב. אשרינו שזכינו למורים כאלה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

***

מתוך פוסט בחשבון הפייסבוק האישי של שלמה: https://www.facebook.com/shlomo.danziger/posts/10157864005890638

 

mark letter

mark poem

mark